W ramach naszych serwisów internetowych stosujemy pliki cookies. Używamy cookies, żeby zrozumieć w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny i dostosować ją tak, aby korzystanie z niej było dla nich przyjemniejsze i ciekawsze. Stosujemy cookies także w celach statystycznych. Cookies mogą być również stosowane przez współpracujące z nami firmy badawcze.W każdej chwili mogą Państwo zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje dotyczące stosowanie cookies znajdą Państwo w naszej "Polityce Prywatności". X

Kancelaria Podatkowa Ryszard Błaszyk

Dział rachunkowy

Jaką strategię cenową zastosować ?

Poznańskie biuro księgowe zaprasza do lektury artykułu!

Nabywca, decydując się na zakup, porównuje cechy i walory produktu (usługi) z ceną. Cena jest więc sumą pieniędzy, jaką kupujący jest gotów zapłacić za sprzedane towary. Gdy wprowadzamy nowy produkt (usługę) na rynek jednym z elementów, które zdecydują o jego rynkowym sukcesie będzie jego cena. Jak więc ustalić optymalną cenę?

Wpierw musimy ustalić ogólne kierunki polityki cen, jakimi będziemy się kierować. Marketingowa strategia cen polega na ustalaniu cen na poziomie wyznaczonym przez relację kosztów zdolności osiągnięcia sprzedaży.

Planując strategię cenową, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników, które wpływają na cenę, jak np.:

  • koszty stałe (niezależne od rodzaju i wielkości produkcji) i zmienne (np. płace, oprocentowanie kredytu, ceny surowców i materiałów);
  • relacje podaży i popytu wskazujące, iż ceny rosną, gdy zwiększa się zapotrzebowanie przy nie zmieniającej się podaży albo spadają, gdy rośnie podaż;
  • koniunktura na rynku;
  • konkurencja wymuszająca racjonalizację cen i nastawienie na minimalizację kosztów;
  • ograniczenia stawiane przez państwo (np. wymogi prawne) i organizacje społeczne.
  • Głównymi celami stawianymi przed dobieranymi strategiami cen jest:
  • penetracja rynku przez stosowanie niskich cen zachęcających nabywców do zmiany ich dotychczasowych zakupów (jak np. CCC);
  • osiągnięcie dodatkowych zysków z wyższej ceny przez wprowadzanie nowych produktów promowanych tak, aby wzbudzić prestiżową motywację nabywców;
  • zwiększenie sprzedaży;
  • zachowanie pozycji na rynku (zachowanie status quo, chodzi więc głównie o wizerunek firmy - image);
  • zniechęcanie konkurentów do wchodzenia na te same segmenty rynku (tj. z podobnym produktem dla tej samej grupy odbiorców) czy pozostawania nań;
  • pozyskiwanie nowych rynków zbytu i nowych grup nabywców;
  • promocja innych wyrobów firmy związanych z produktem podstawowy.

Wśród polityk cenowych można wyróżnić zasadniczo polityki zorientowane na konkurencję, zorientowane na konsumenta (na popyt i rynek) oraz te zorientowane na koszty.

Polityka niskich cen

Polityka niskich cen (dyskontowa) zakłada planowanie i utrzymywanie cen na poziomie akceptowanym przez szeroki krąg nabywców, kosztem eliminacji usług dodatkowych i elementów podrażających produkt. Przynosi ona tzw. korzyści skali, czyli wielkiego rynku.

Polityka wysokich cen

Polityka wysokich cen zakłada planowanie i utrzymywanie cen na wysokim poziomie. Może ona być poparta ochroną patentową produktu, lojalnością kupujących, wysoką barierą kapitałową wejścia na rynek (np. dobra luksusowe, snobistyczne, które charakteryzują się nastawieniem na jakość i na wąski segment rynku oraz wymagają dużych nakładów finansowych na marketing).

Polityka przenikania

Strategia „penetracji cenowej” polega na wejściu na rynek z produktem (usługą) po niskiej cenie i stosowanie intensywnej promocji. Cena penetracyjna jest niższa od cen porównywalnych produktów konkurencyjnych. Niska cena na początku zniechęca konkurencję, wywołując duży popyt u konsumentów. Polityka ta jest nakierowana na uzyskanie jak największego udziału sprzedaży rynkowej w krótkim okresie czasu, co umożliwia szybkie obniżenie kosztów produkcji. Jest ona stosowana w przypadku produktów masowych. Gdy produkt ma już wielu nabywców, cena jest stopniowo podwyższana (jak np. buty CCC, żywność).

Polityka zgarniania

Dla nowych czy unowocześnionych produktów (usług) można też zastosować strategię ustalania ceny określaną jako „zbieranie śmietanki”. Polega ona na ustaleniu początkowej ceny na wysokim poziomie z nastawieniem na nabywców otwartych na nowości i skłonnych zapłacić wysoką cenę (np. na rynku elektroniki, dóbr luksusowych, książek). Ten wysoki poziom cenowy umożliwia nam zgarnianie owej monopolistycznej „śmietanki” z rynku, kiedy popyt znajduje się w górnej końcowej części wykresu krzywej popytu. Zwykle taka strategia wymaga wysokich nakładów na promowanie naszego produktu. Maksymalne zyski osiąga się w jak najkrótszym czasie, zanim na rynku pojawią się konkurenci oferujący podobne produkty, trudne do skopiowania i wymagające czasochłonnych badań i projektowania. Ta strategia przynosi pożądane efekty w sytuacjach, gdy na rynku jest mała konkurencja lub nie występuje w ogóle oraz w przypadku nowych produktów o innowacyjnych cechach. Poza tym często łatwiej jest wystartować z wysoką ceną i stopniowo obniżać ją, niż wystartować z niską ceną i podwyższać ją. Zmniejszanie ceny powoduje zwiększanie popytu na dane dobro.

Obecnie nie ma konieczności aby w firmie był zatrudniony księgowy - cała księgowość może być prowadzona przez zewnętrzną firmę. Jeśli zainteresował Państwa powyższy artykuł bądź chcieliby Państwu zlecić kompleksowy outsourcing księgowości lub pojedyncze usługi księgowe – zapraszamy do zapoznania się z ofertą przygotowaną przez poznańskie biuro księgowe.